Regulamin dokonywania płatności w Serwisie Przelewy24
Definicje
Ilekroć w
niniejszym Regulaminie użyte są poniższe zwroty lub wyrażenia,
należy przez nie rozumieć:
Akceptant -
podmiot, który zawarł umowę z PayPro, Sprzedawca oraz Odbiorca
Płatności.
Agent Płatniczy
– osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna
niebędąca osobą prawną, której ustawa przyznaje zdolność
prawną działającą w imieniu i na rzecz PayPro S.A. jako krajowej
instytucji płatniczej wyłącznie w zakresie świadczenia usług
płatniczych.
Użytkownik
(Płatnik) – pełnoletnia osoba fizyczna, osoba prawna lub
jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której ustawa
przyznaje zdolność prawną, która dokonuje zapłaty za towary lub
usługi oferowane przez Akceptanta oraz która zaakceptowała
regulamin dokonywania płatności w Serwisie.
PayPro SA
(PayPro) – Podmiot świadczący Usługę na rzecz Użytkowników, z
siedzibą w Poznaniu, przy ulicy Kanclerskiej 15 (60-327), wpisany do
rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego
przez Sąd Rejonowy Poznań Nowe Miasto i Wilda, VIII Wydział
Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000347935,
numerem NIP 7792369887, o kapitale zakładowym wynoszącym
4.500.000,00 zł, w całości opłaconym oraz do rejestru krajowych
instytucji płatniczych prowadzonego przez Komisję Nadzoru
Finansowego pod numerem UKNF IP24/2014.
Serwis Przelewy24
(Serwis) - internetowy serwis usługowy, pośredniczącym w
przekazywaniu płatności pomiędzy Płatnikiem i Akceptantem.
Transakcja
płatnicza (Płatność) - dokonywana przez Płatnika indywidualna
zapłata na rzecz Akceptanta z wykorzystaniem Serwisu. Każda
transakcja jest określona w Systemie, co najmniej poprzez: numer
transakcji kwotę, Identyfikator, metodę.
Płatności mogą
przyjmować w serwisie Przelewy24 następujące statusy:
Oczekująca -
płatność oczekująca na wpłatę,
Weryfikowana
- płatność wpłacona, podlegająca dodatkowej weryfikacji ze
względów bezpieczeństwa,
Do
wykorzystania/Przedpłata - płatność opłacona, która oczekuje na
przekazanie potwierdzenia do Sprzedawcy,
Dokonana -
płatność opłacona, w związku z którą zostało wysłane
potwierdzenie do Sprzedawcy,
Błędna
-płatność zakończona błędem zwróconym przez Instytucję
pośredniczącą lub bez poprawnej wpłaty.
Zwrócona –
płatność zwrócona Klientowi.
Panel
transakcyjny - Panel dostępny dla Płatnika w celu wyboru formy
płatności oraz przekierowania do Instytucji pośredniczącej.
Instytucja
pośrednicząca - dostawca Usług Płatniczych lub inny podmiot, za
pośrednictwem, którego Płatnik przekazuje PayPro środki pieniężne
dla celów zapłaty Akceptantowi, w szczególności Agent Płatniczy,
bank, centrum autoryzacyjno - rozliczeniowe, operator pocztowy, biuro
usług płatniczych.
Dzień Roboczy -
dzień w godzinach pracy PayPro z wyjątkiem sobót, niedziel, świąt
oraz dni ustawowo wolnych od pracy, w którym swoją działalność
operacyjną prowadzi PayPro wykonująca czynności przewidziane
postanowieniem Regulaminu odwołującym się do określenia „Dzień
Roboczy".
RODO -
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia
27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z
przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu
takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne
rozporządzenie o ochronie danych).
Regulamin –
treść niniejszego regulaminu.
Usługa –
usługa polegająca na realizacji Płatności, wykonywana przez
PayPro na rzecz Użytkownika.
§ 1.
Postanowienia ogólne
Niniejszy
Regulamin określa zasady i warunki udostępniania Użytkownikom
możliwości dokonywania Płatności za pośrednictwem Serwisu.
Serwis
Przelewy24 udostępnia Klientom różnorodne metody wykonywania
Płatności, przyjmuje Płatności Klientów, potwierdza Sprzedawcy
zrealizowanie Płatności i przekazuje te Płatności na konto
Sprzedawcy.
Każda
Płatność inicjowana w serwisie Przelewy24 otrzymuje niepowtarzalny
numer Płatności oraz hasło nadawane przez Serwis. Klient powinien
zachować ten numer i hasło dla celów kontroli stanu tej Płatności,
zapłaty poprzez funkcję przedpłaty powstałej z tej Płatności
oraz dla reklamacji Płatności.
Każda wpłata
dokonana na jedno z kont bankowych PayPro lub jej Agenta Płatniczego
jest dedykowana na realizację wyłącznie tej Płatności, której
numer został wprowadzony jako tytuł wpłaty. W przypadku podania w
tytule przelewu błędnego numeru Płatności PayPro nie ponosi
odpowiedzialności za cel na jaki pójdą wpłacone środki.
Na wykonanie
płatności w serwisie Klient otrzymuje wskazany w panelu
transakcyjnym czas. W tym okresie Serwis oczekuje na potwierdzenie
wykonania płatności. Po otrzymaniu potwierdzenia Serwis informuje
Użytkownika oraz system Akceptanta o poprawnym wykonaniu płatności.
W przypadku
zlecenia płatniczego otrzymanego w dniu niebędącym Dniem Roboczym,
dniem otrzymania zlecenia płatniczego jest pierwszy dzień roboczy
następujący po nim.
PayPro może
wstrzymać lub odmówić realizacji Usługi w przypadku powzięcia
uzasadnionych wątpliwości co do legalności płatności, w tym
możliwości jej związku z praniem pieniędzy lub działalnością
terrorystyczną. Transakcja płatnicza realizowana przy pomocy karty
płatniczej, może zostać wstrzymana lub odrzucona z przyczyn
wskazanych w zdaniu poprzedzającym, między innymi gdy Płatność
dokonywana jest w innym kraju niż kraj wydania karty Płatnika.
PayPro
zastrzega sobie prawo do wstrzymania lub odmowy realizacji Usługi w
przypadku naruszenia postanowień niniejszego Regulaminu lub gdy
zachodzi uzasadnione podejrzenie, że Płatność jest niezgodna z
przepisami prawa lub postanowieniami Regulaminu.
PayPro nie
ponosi odpowiedzialności za ewentualne szkody poniesione przez
Płatnika z powodu wstrzymania lub odmowy obsługi Płatności z
przyczyn wskazanych w § 1 ust. 7 i 8.
Potwierdzenie
płatności w serwisie Przelewy24 zapewniają Instytucje
pośredniczące:
dla
płatności przy pomocy kart płatniczych lub portfela
elektronicznego - serwery operatorów tych płatności,
współpracujących z serwisem Przelewy24
dla
płatności przelewem - bankowe programy automatyzacji przelewów lub
własne programy kontroli historii kont bankowych serwisu.
Serwis nie
gwarantuje realizacji Płatności w czasie rzeczywistym w przypadku:
weryfikacji Płatności zgodnie z postanowieniami ust. 15 niniejszego
Paragrafu,
nie
działania systemu Instytucji pośredniczącej, przerw technicznych
leżących po stronie Instytucji pośredniczącej, próby realizacji
Płatności poza godzinami księgowania przelewów wewnętrznych
danego banku lub zmian realizowanych po stronie Instytucji
pośredniczącej, które mają wpływ na działanie serwisu.
Roszczenia wynikające z powyższych okoliczności przysługują
Płatnikowi wobec Instytucji pośredniczącej, zgodnie z umową
zawartą przez Płatnika z Instytucją pośredniczącą oraz zgodnie
z obowiązującymi przepisami prawa.
Serwis nie
gwarantuje realizacji Płatności w czasie rzeczywistym w przypadku
nie zastosowania się przez Użytkownika podczas realizacji Płatności
do instrukcji widocznych w panelu transakcyjnym oraz na stronach
Instytucji pośredniczących.
PayPro nie
ponosi odpowiedzialności za Płatności niezrealizowane lub
zrealizowane z opóźnieniem jeżeli zostało to spowodowane podaniem
błędnych lub niekompletnych danych przez Użytkownika, lub
nastąpiło to w wyniku zdarzeń niezależnych od PayPro. Użytkownik
ma obowiązek zawiadomić PayPro o każdej takiej niewykonanej lub
nieautoryzowanej Płatności.
Pośrednictwo
Serwisu Przelewy24 w przekazywaniu Płatności poprzez konta Serwisu
nie upoważnia Użytkownika do dochodzenia odsetek od wpłat
umieszczonych tymczasowo na kontach Serwisu.
Transakcja o
statusie Weryfikowana podlega ocenie na podstawie kryteriów
ustalonych przez PayPro w związku ze środkami bezpieczeństwa
finansowego stosowanymi w celu zapobiegania oszustwom, a także
przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
Czas weryfikacji może trwać do końca Dnia roboczego następującego
po dniu odnotowania Płatności w Serwisie. W przypadku weryfikacji
pozytywnej Płatność zostanie udostępniona Akceptantowi Natomiast
w przypadku weryfikacji negatywnej przekazana do zwrotu na rachunek
Płatnika lub zatrzymana celem podjęcia przez właściwe organy
dalszych działań zgodnie z przepisami dotyczącymi przeciwdziałaniu
praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.
Serwis
Przelewy24 nie jest stroną umowy ani stosunków prawnych pomiędzy
Płatnikiem a Akceptantem, w szczególności umowy sprzedaży i z
tego tytułu nie ponosi żadnej odpowiedzialności. W szczególności
nie ponosi on żadnej odpowiedzialności za niewykonanie lub
nienależyte wykonanie zobowiązania przez Akceptanta, jak i wobec
Akceptanta za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania
przez Płatnika.
Przedpłaty
Płatnik
zgodnie ze statusem transakcji Do Wykorzystania, może zapłacić w
Serwisie Przedpłatą utworzoną w danym sklepie. W tym celu po
wybraniu towaru (usługi) musi zapamiętać numer Płatności i hasło
wskazywane na stronie płatności Serwisu. Następnie powinien
wpłacić potrzebną kwotę w dowolny sposób oraz na dowolne konto
Serwisu Przelewy24 podając jako temat wpłaty - numer Płatności.
Serwis
może utworzyć Przedpłatę automatycznie z płatności dokonanej
przez Klienta, jeśli potwierdzenie wykonania tej płatności dotarło
do Serwisu po czasie oczekiwania. Wówczas Płatnik może wykorzystać
tę Przedpłatę do zapłaty powtarzając zakup. Jeśli w ciągu 2
godzin od czasu rozpoczęcia Płatności w Serwisie Płatnik nie
otrzyma informacji o utworzonej Przedpłacie lub potwierdzenia
dokonania transakcji, Płatność tę należy reklamować personelowi
Serwisu.
Wpłaty w
Urzędzie Pocztowym realizowane są w ciągu 1 dnia roboczego od
momentu pojawienia się wpłaty na rachunku bankowym Przelewy24.
Przedpłata może być użyta przez Płatnika do realizacji Płatności
tylko wówczas, jeśli kwota Przedpłaty jest równa kwocie zakupu.
Użycie Przedpłaty jako formy płatności wymaga znajomości numeru
Płatności i hasła tej Przedpłaty.
Stan
Przedpłaty można sprawdzać na stronie Serwisu:
https://secure.przelewy24.pl/przedplata
Przedpłata może zostać automatycznie przekazana do określonego
Akceptanta, bez konieczności ingerencji Płatnika, jeśli jest to
zgodne z dodatkowymi ustaleniami pomiędzy Płatnikiem a Serwisem.
Przedpłata Płatnika nie wykorzystana w ciągu 30 dni od daty
pojawienia się na koncie bankowym Serwisu jest zwracana
Użytkownikowi z potrąceniem kosztów zwrotu. Płatnik może
wystąpić o natychmiastowy zwrot Przedpłaty.
Koszt zwrotu
błędnej wpłaty oraz przedpłaty utworzonej przelewem wynosi 2 zł
(dwa złote). W przypadku błędnej wpłaty lub przedpłaty wykonanej
przez Płatnika pocztowym przekazem pieniężnym koszt zwrotu
zwiększa się o opłatę przekazu pieniężnego na adres pocztowy
Płatnika, wg cennika Poczty Polskiej. W przypadku błędnej wpłaty
lub przedpłaty wykonanej przez Płatnika kartą płatniczą koszt
zwrotu wynosi 2,9 % wartości przedpłaty. W przypadku zwrotu błędnej
wpłaty lub przedpłaty na konto za granicą Polski, koszt przelewu
pokrywa odbiorca. Koszt zwrotu na konto za granicą Polski wynosi 30
zł (trzydzieści złotych).
Użytkownik
chcący skorzystać z Usługi zobowiązany jest do przestrzegania
zapisów Regulaminu oraz przepisów prawa, a także do posługiwania
się swoimi prawdziwymi danymi.
Zabronione
jest jakiekolwiek ingerowanie w systemy informatyczne Serwisu oraz
wykorzystywanie instrumentu płatniczego przez osobę nieuprawnioną
lub co do której PayPro ma uzasadnione podejrzenie takiego
nieuprawnionego użycia.
W niektórych
przypadkach, Płatnik dokonując Płatności zobowiązany jest do
zapłaty na rzecz PayPro jednorazowej opłaty serwisowej, która
zostanie doliczona do kwoty Transakcji płatniczej. Płatnik
informowany jest o wysokości opłaty w trakcie dokonywania
indywidualnej zapłaty na rzecz Akceptanta z wykorzystaniem Serwisu.
W przypadku
gdy Płatnik jest podatnikiem w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca
2004 r.
o podatku od
towarów i usług, do Płatności dokonywanych przez niego z
wykorzystaniem mechanizmu podzielonej płatności przewidzianego w
tej ustawie (tzw. split payment) zastosowanie znajdują następujące
postanowienia szczególne:
PayPro
wyjaśnia, że nie wszystkie metody płatności udostępniane
Płatnikowi przy inicjowaniu płatności na stronie sklepu danego
Sprzedającego, pozwalają na zastosowanie mechanizmu podzielonej
płatności; w szczególności zastosowanie tego mechanizmu nie jest
możliwe przy metodach płatności nieopartych o przelew (np.
płatność kartą);
Płatnik
powinien każdorazowo ocenić zasadność, celowość i prawidłowość
zastosowania tego mechanizmu;
wybór
metody płatności należy wyłącznie do Płatnika i wyłącznie
Płatnik podejmuje decyzję czy zastosuje mechanizm podzielonej
płatności, także wtedy gdy zastosowanie tego mechanizmu jest
obowiązkowe;
gdy
Płatnik dokonuje Płatności z zastosowaniem mechanizmu podzielonej
płatności, powinien dołożyć należytej staranności, aby dane
podane przez niego w udostępnianym mu przez jego bank komunikacie
przelewu były zgodne z danymi z faktury wystawionej przez Akceptanta
dokumentującej Płatność z zastosowaniem obowiązkowego mechanizmu
podzielonej płatności;
w
sytuacji gdy wskutek zastosowania przez Płatnika mechanizmu
podzielonej płatności, Płatność wpłynie w jakiejkolwiek części
na rachunek VAT PayPro, to PayPro – w rozumieniu przepisów –
jest osobą inną niż podatnik wskazany na fakturze, wobec czego
PayPro będzie uprawnione do wykonania działań, o których mowa w
art. 108a ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów
i usług, a więc jest uprawnione do dokonania płatności na
rachunek VAT tego Akceptanta wskazanego na fakturze (o ile dysponuje
odpowiednimi danymi) albo zwrotu otrzymanej płatności na rachunek
VAT Płatnika - podatnika, od którego otrzymano tę płatność w
kwocie otrzymanej na rachunek VAT; wybór działania jakie podejmie
PayPro należy do PayPro;
PayPro
nie ponosi wobec Płatnika odpowiedzialności w przypadku
niewykonania lub nienależytego przyjęcia Płatności dla
Akceptanta, jeżeli niewykonanie lub nienależyte wykonanie wynika z
zastosowania się przez PayPro do przepisów związanych ze
stosowaniem mechanizmu podzielonej płatności, w szczególności
jeśli na podstawie art. 108a ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o
podatku od towarów i usług PayPro zwróci płatność Płatnikowi,
wskutek czego Płatność na rzecz Akceptanta nie zostanie wykonana.
§ 2. Reklamacje
Reklamacja
Użytkownika może być zgłoszona w formie wiadomości
elektronicznej wysłanej na adres serwis@przelewy24.pl lub poprzez
elektroniczny formularz kontaktowy dostępny na stronie internetowej
pod adresem: https://www.przelewy24.pl/kontakt/reklamacja.
Reklamujący zgłoszenie reklamacyjne może również złożyć w
formie pisemnej przesyłką pocztową na adres: PayPro SA, ul.
Kanclerska 15, 60-327 Poznań, lub bezpośrednio w jednostce
organizacyjnej wskazanej przez PayPro, w której znajduje się Biuro
Obsługi Klienta. Rozpatrywane są również reklamacje zgłoszone w
formie ustnej: telefonicznie lub osobiście do protokołu w trakcie
wizyty reklamującego w siedzibie PayPro.
PayPro
zobowiązuje się do rozpatrzenia reklamacji w czasie nie dłuższym
niż 15 dni roboczych. Czas rozpatrzenia reklamacji może ulec
wydłużeniu w przypadku konieczności uzyskania dodatkowych
informacji, nie dłużej jednak niż do 35 dni roboczych od dnia
otrzymania reklamacji.
Szczegółowe
informacje dotyczące trybu wnoszenia i rozpatrywania reklamacji
można sprawdzić na stronie https://www.przelewy24.pl/reklamacje
§ 3.
Postanowienia końcowe
Informacja
dotycząca prawa dochodzenia roszczeń na drodze sądowej zawarta
jest w informacji dotyczącej procedury reklamacyjnej, o której mowa
w § 2 ust. 3 Regulaminu.
Informacja
dotycząca sądu właściwego do rozpoznawania sporów pomiędzy
PayPro SA a Użytkownikiem zawarta jest w informacji dotyczącej
procedury reklamacyjnej o której mowa w § 2 ust. 3 Regulaminu.
Czynności
dokonywane w ramach Serwisu Przelewy24 nie mają charakteru czynności
bankowych. Przystąpienie do Serwisu nie jest związane z otwarciem
rachunku bankowego w rozumieniu Kodeksu cywilnego (ustawa z dnia 23
kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny, Dz. U. z 1964 r., Nr 16, poz. 93 z
póżn. zm.) oraz ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz.
U. z 1997 r. Nr 140, poz. 939).
Zabronione
jest wykorzystywanie Serwisu do obsługi płatności za sprzedaż
towarów lub świadczenie usług niezgodnych z przepisami prawa, w
szczególności naruszających prawa własności osób trzecich, jak
również nie dopuszczonych do obrotu handlowego na terenie Unii
Europejskiej, jak i wykorzystywanie do obsługi płatności z tytułu
dostępu do treści pornograficznych.
PayPro S.A. w
związku z wykonywaniem płatności poprzez serwis Przelewy24
przetwarza dane osobowe. Przetwarzanie danych odbywa się zgodnie z
przepisami prawa, zwłaszcza przepisami RODO. Szczegółowe
informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych, w tym
obowiązków i uprawnień związanych z ich pozyskiwaniem i
przetwarzaniem, zawarte są w informacji zamieszonej na stronie
internetowej https://www.przelewy24.pl/obowiazekinformacyjny.
Administratorem danych osobowych Użytkowników Serwisu Przelewy24
jest PayPro Spółka Akcyjna z siedzibą w Poznaniu przy ul.
Kanclerskiej 15, 60-327 Poznań.
Osoby
wykonujące płatności przez Serwis Przelewy24 wyrażają zgodę na
otrzymanie potwierdzenia dokonania Płatności w formie maila. Serwis
zobligowany jest przepisami prawa do wysyłki tej informacji. Na
wniosek Użytkownika, PayPro dostarczy powyższą informacje w
postaci papierowej na adres wskazany przez Użytkownika, przy czym
wiąże się to z opłatą w wysokości wynikającej z kosztów
administracyjnych.
W przypadku
gdy dokonując Transakcji Płatniczej Użytkownik wybierze taką
metodę płatności, w ramach której ubiegać się będzie o
przyznanie mu kredytu konsumenckiego przez Instytucję pośredniczącą,
z wykorzystaniem którego to kredytu konsumenckiego nastąpi zapłata
dla Akceptanta w ramach tej Płatności, wybór taki oznaczać
będzie, iż Płatnik poleca PayPro przekazanie przez PayPro do
takiej Instytucji pośredniczącej danych osobowych Płatnika
zgromadzonych w związku z przetwarzaniem tej Płatności, które to
dane są niezbędne dla tej Instytucji pośredniczącej do podjęcia
działań zmierzających do zawarcia umowy tego kredytu
konsumenckiego i uruchomienia tego kredytu w celu dokończenia
Płatności.
Regulamin
jest nieodpłatnie udostępniany każdemu Użytkownikowi na stronie
Serwisu lub na stronie Akceptanta, przed dokonaniem płatności.
PayPro
zastrzega sobie prawo do zmiany Regulaminu. Zmiany obowiązywać będą
od dnia ich opublikowania na stronie Serwisu.
W sprawach
nieuregulowanych w Regulaminie mają zastosowanie powszechnie
obowiązujące przepisy prawa, w tym Ustawy o usługach płatniczych.