Zamknij

RAPORT #RAZEMZAWSZELEPIEJ

Uzyskane wyniki okazały się mało optymistyczne. W zgodnej ocenie rodziców i dzieci te ostatnie nie radziły sobie dobrze z emocjami w czasie izolacji. Osłabiły się ich relacje z rówieśnikami i to właśnie takiego kontaktu najbardziej im brakowało. Dla wielu problemem okazał się brak aktywności ruchowej, którą zastąpiły długie godziny spędzane przed ekranem. Zdecydowana większość badanych negatywnie oceniła również poziom zdalnej nauki szkolnej. Poniżej prezentujemy najważniejsze wyniki raportu z podziałem na poszczególne badane obszary i zagadnienia.

KONDYCJA PSYCHICZNA DZIECI

  • Troje na czworo dzieci częściej niż wcześniej nie radzi sobie z emocjami: częściej się złoszczą, buntują i obrażają.
  • Wiele negatywnych emocji stanowi dla nich wręcz stan permanentny. Co 4. dziecko (28%) przyznaje, że stale lub często odczuwa złość, co 5. odczuwa stałe/częste przygnębienie (21%), osamotnienie (21%) czy smutek (18%).
  • Korzystanie ze wsparcia psychologicznego dla dziecka jest wciąż mało popularne, niemniej jednak skorzystało z niej już 12% dzieci, a dalsze 20% rodziców rozważa ją w przyszłości.
  • Dzieciom zdecydowanie najbardziej brak kontaktów z innymi dziećmi (64%). Inne rozrywki (kino, basen, zakupy) nie mają większego znaczenia (27% i mniej).
  • Dlatego mimo zalet nauki zdalnej, dzieci chcą wrócić do nauki stacjonarnej – chce tego 62% uczniów.
Wykres-s8

RELACJE Z RÓWIEŚNIKAMI

  • Osłabiły się kontakty rówieśnicze: co trzeci uczeń (29%) spotyka się z rówieśnikami tylko online. 6% przestało w ogóle utrzymywać kontakty.
  • Pogorszeniu uległa nie tylko ilość, ale i jakość kontaktów z rówieśnikami. 46% rodziców zauważa takie pogorszenie – jego symptomami są m.in. wycofanie ze społecznych relacji, konflikty i nieporozumienia z kolegami.
Wykres-s4

RELACJE Z RODZICAMI

  • Mimo obecności dziecka i rodziców w domu, spędzają oni wspólnie mało czasu ze sobą. Dla prawie połowy (45%) jest to mniej niż 2h dziennie.
  • Te wspólnie wykonywane czynności to najczęściej codzienna rutyna i obowiązki: jedzenie posiłków (77%), sprzątanie (56%) i zakupy (55%).
  • Najczęstszą wspólną rozrywką jest zaś oglądanie filmów i seriali (48%).
Wykres-s7

NAUKA ZDALNA

  • Rodzice bardzo krytycznie oceniają edukację zdalną swoich dzieci. 8 na 10 rodziców uważa ją za gorszej jakości niż edukacja stacjonarna (tylko 8% - jest przeciwnego zdania).
  • Dzieci skarżą się, że nauczyciele nie zwracają uwagi, czy uczniowie zrozumieli materiał (41%), a lekcje są monotonne. 35% brakuje kontaktu z nauczycielem.
  • 3 na 4 uczniów (75%) potrzebuje obecnie pomocy w odrabianiu lekcji. Zazwyczaj jest to wsparcie mamy 81% lub taty 41%. Połowa rodziców 48% pomaga dziecku WIĘCEJ niż wcześniej.
  • Pomoc ta posuwa się do to tego stopnia, że nawet 61% rodziców pomaga dzieciom podczas sprawdzianów!
  • Dzieci dostrzegają też ZALETY szkoły online: najczęściej wskazywana jest wygoda (nie trzeba dojeżdżać 64%, można dłużej pospać 60%) i swoboda ubioru i wyglądu 55%. 45% przyznało, że łatwiej pisze się im sprawdziany i łatwiej o dobrą ocenę (40%).
  • Ściąganie podczas sprawdzianów online jest łatwe. 8 na 10 uczniów (80%) przyznaje się do ściągania, a co czwarty (23%) ściąga często.
Wykres-s1

RUTYNA DNIA

  • Zdalna nauka idzie w parze z zaburzeniem rutyny dnia: 56% dzieci nie je śniadania przed lekcjami, połowa (50%) nie przebiera się nawet z pidżamy, a co trzecie (35%) w ogóle zostaje na lekcje w łóżku (42% zdarzyło się wręcz zaspać na lekcje).
Wykres-s3

CZAS PRZED EKRANEM

  • Po lekcjach online dzieci pozostają przed ekranem komputera bądź smartfona.
  • W efekcie czas ekranowy dzieci wynosi przeciętnie (mediana) 6-8 godzin/dziennie, a co trzecie dziecko (37%) spędza przed ekranem ponad 8h/dziennie.
Wykres-s6

KONDYCJA FIZYCZNA

  • Pandemia nie służy aktywności sportowej dzieci. Jedynie co czwarte (23%) uprawia jej tyle samo, co wcześniej, za to aż 2 z 3 (67%) dzieci jest mniej aktywnych, w tym 6% przestało całkowicie uprawiać jakąkolwiek aktywność ruchową!
  • Zdalne lekcje wf niezbyt pomagają. Jedynie co czwarty nauczyciel wf (27%) wymaga dowodów wykonania ćwiczenia przez uczniów. Dla 22% nauczycieli wystarcza deklaracja ucznia.
  • Według rodziców nadwagę lub otyłość ma 22% dzieci. U blisko połowy z nich (47%) problemy z wagą pojawiły się w czasie pandemii.
Wykres-s5